logo meise
bxlmaplogo meise.nl estaval1
leeuwvlagvlbrabant nlvlagduitsvlagfrvlagengelsvlag
Geschiedenis
Statistiek
Wijken
Foto's
Onroerend Goed
Politiek
Leven in Meise
Links
Contact
meise wapen

Oost:
- Tervuren
- Kraainem
- Sterrebeek
- Overijse
- Wavre
- Huldenberg
- Bertem
- Wezembeek-Oppem

Zuid:
- Hoeilaart
- Sint-Genesius-Rode
- Lasne
Drogenbos
- Linkebeek
- Braine l'Alleud
- Beersel
- La Hulpe
- Waterloo
- Rixensart

Brussel:
Woluwe
- Etterbeek
- Auderghem
- Evere
- Uccle
- Watermael-Boitsfort
- Ixelles
- Saint Gilles
- Koekelberg
- Schaerbeek
- Jette

Noord:
- Vilvoorde
- Meise
Grimbergen
- Machelen
- Zaventem

West:

- Wemmel
- Sint-Pieters-Leeuw
- Asse
- Dilbeek
w
- Asse
meise boechout
Meise is een landelijke gemeente ten noorden van Brussel. De gemeente bestaat uit twee grotere kernen, die van Meise zelf en die van Wolvertem. In de redelijk uitgestrekte gemeente met vijfendertig vierkante kilometer liggen tevens diverse gehuchten: Meuzegem, Rossem, Imde, Westrode, Oppem en Sint-Brixius-Rode (woonplaats van Eddie Mercx).Als we naar het wapen van Meise kijken zien we  het originele wapen van Meise, sinds de fusie van Meise en Wolvertem in 1977, aangevuld met een wolf, het symbool voor Wolvertem. Wolvertem dat zijn naam ontleent aan het feit dat in deze contreien ooit roedels wolven leefden.
Een hoogtpunt in Meise is het kasteel van Boechout uit de 12e eeuw (zie foto boven),  en de om het kasteel heen aangelegde, maar liefst 92 hectare grote, Nationale Plantentuin. Het domein herbergt niet alleen een kasteel maar ook een gigantisch groot Plantenpaleis, met planten, struiken en bloemen uit alle werelddelen. Voor de koffie afficionado's (coffeegeeks) is een speciale sectie ingericht met een selectie van veel verschillende koffieplanten in de diverse groeistadia, opdat de belangstellende eindelijk eens met eigen ogen kan zien waar het populairste drankje van de wereld nu eigenlijk zijn oorsprong vindt, en welke bio-varieteiten leiden tot de verschillen in het eindproduct.
meise maison
Meise kent geen trein-, tram-, of  metrostations. Per auto is deze gemeente, buiten de bekende filetijden, echter zeer goed bereikbaar. Goed bereikbaar door de A12 (Brussel -Antwerpen), een 2 x 3 rijstroken snelweg die het dorp doorsnijdt. De A12 is bepalend voor een groot deel van de woonsituatie in Meise. Het voordeel van een snelle toegang tot het wegenstelsel, heeft in veel wijken van Meise het nadeel dat deze weg 24 uur per dag hoorbaar aanwezig is. En 24 uur per dag fijnstof. Iets dat een groot deel van het patrimonium van Meise belast. Iets dat ook een absoluut prijsverlagend effect heeft op de woningmarkt. Bij aanschaf van een woning in deze gemeente moet dan ook nauwlettend worden gelet op de afstand tot de A12. Houdt er rekening mee dat het weertype sterk van invloed is op de geluidsoverlast. Ook is een gemeente als Meise bij uitstek kwetsbaar voor toekomstplannen met betrekking to de opstijgroutes van het tien kilometer verderop gelegen Zaventem. De oost west baan de 25R van het nationale vliegveld is de meest gunstige baan voor wat betreft de heersende windrichting. Een rurale corridor, de corridor die het meest landelijk is zodat zij het minste inwoners belast, voor een stijgvlucht leidt bijna onvermijdelijk tot een route boven Meise. (zie vliegroutekaart de blauwe en rode lijnen). Nu is in het Belgie van vandaag de meest voor de hand liggende, veiligste, en meest practische vliegroute niet altijd de uitkomst van een politieke discussie die zwaar belast wordt door communautaire argumenten en andere irrationele factoren. Er is dus hoop voor Meise. Het enige waar politici niet aan kunnen tornen binnen afzienbare tijd zijn de daalroutes (zwarte lijnen op de vliegroutekaart). En Meise ligt niet onder een daalroute.
meise bloem
Meise heeft de ruimtelijke kwaliteiten van het Domein van Bouchout, de Nationale Plantentuin en de open landschappen. Maar er is niet of nauwelijks hoogteverschil in de gemeente , zodat er geen toegevoegde waarde onstaat van een glooiend landschap zoals elders in de Brusselse Rand (Lasne, Huldenberg, Overijse, Tervuren,Hoeilaart) wel het geval kan zijn. 
De infrastructuur die nodig is voor een grote stad belast Meise in de vorm van snelwegen en vliegverkeer onevenredig zwaar. Ondertunneling van de A12 zou zeker soelaas bieden, maar de rekening zou astronomisch zijn.
Het aandel buitenlanders in de bevolking van Meise ligt heel erg laag met 3,5 %. Als de woningprijzen in Meise relatief laag blijven zou dit wel eens snel kunnen gaan veranderen. Vooral veel migranten uit de noordelijke stadsdelen van Brussel (Jette en Laeken) zullen Meise als toekomstig woongebied in het vizier krijgen. De huizenprijzen zijn hier lager dan in hun Brusselse stadsdelen, en zij vinden hier grote huizen op ruime kavels die ideaal zijn om grote gezinnen te huisvesten.
Er zou ook een efffect kunnen optreden op de woningmarkt in Meise door vestiging van Europese migranten door de stichting van de vierde Europese School in Laken. Kans hierop is klein doordat Meise met haar voorzieningen zeker niet internationaal gericht is, en Meise als woonomgeving op zich waarschijnlijk gewoon niet aantrekkelijk genoeg wordt bevonden door de Europese veelverdieners.
De migratie van Franstalige Belgen naar Meise gaat intussen gestaag door. Dit gecombineerd met de te verwachten toevloed van meestal Franstalige migranten zal de politiek verhoudingen in Meise de komende jaren gaan veranderen.  
meise landscape
Marcel Belgrado is de burgemeester van Meise en zit een volkomen Vlaamse raad voor. Merkwaardig zo dicht bij Brussel. De CD&V en de NVA hebben samen 11 van de 25 zetels en vormen de sterkste politieke factie in Meise. UNION/FDF, de franstalige politieke organisaties in Vlaanderen bereidt voor 2012 haar deelname al voor. Interessant zal het zijn om te kijken naar de uitkomst hiervan. 

© 2008 Estaval

meise locatie

meisetaal
legenda